NAV Online adatminőségi szigorítás 2025. szeptember 15-től
Számlázó Program és Házipénztár Program
Ez a leírás a Számlázó Program és Házipénztár Program-ról szól. A MOST program leírása ide kattintva olvasható.
Július 1-je óta hat éve működik a valós idejű számlaadat-szolgáltatás (a továbbiakban OSA).
2024-ben megnyílt az e-Áfa felület, amely 2028-tól várhatóan az áfabevallás elsődleges felülete lesz.
Az OSA így a vállalkozások adóelszámolásának központi elemévé válik, ezért helyes, szabályos és technikailag hibamentes használata kiemelten fontos.
Az OSA növekvő szerepét tükrözi az adatszolgáltatás adatminőségét szigorító változás, mely 2025. szeptember 15-én lép életbe.
Bizonyos, eddig "Rendben, figyelmeztetéssel" befogadott (számlázó program felületén DONE
) adatszolgáltatások innentől megszakítva ABORTED
státuszt kapnak, azaz adatszolgáltatásuk nem lesz teljesített. (NAV Online Számla / Hírek rovat / Módosulnak az Online Számla rendszer validációi címmel tájékoztat erről az adóhatóság)
1) Szigorítással érintett hibák
A következő felsorolás a teljesség igénye nélkül, a tervezett szigorítással érintett hibatípusok közül csak azokat tartalmazza, melyek előfordulását felhasználói visszajelzések nyomán tapasztaljuk. Az ezen hibákkal elkészült számlák adatszolgáltatását eddig figyelmeztetéssel befogadta, 2025. szeptember 15-től már a tervek szerint blokkolja majd a NAV:
- 1.1 közösségi hatályon kívüli EUFAD37, EUFADE vagy közösségi mentes KBAET áfa típussal kiállított számla, de a számlán nem szerepel a vevő közösségi adószáma
- 1.2 közlekedési eszköz adómentes értékesítése közösségi magánszemély vagy adóalany felé (KBAUK) és a vevő mégsem közösségi adószámmal vagy magánszemély esetén nem közösségi lakóhellyel van feltüntetve
- 1.3 )mentes (TAM, AAM, KBAET, KBAUK, EAM, NAM) vagy hatályon kívüli (ATK, EUFAD37, EUFADE, EUE, HO), illetve belföldi FAD Áfa mellett a tétel
nem 0%-os áfával, hanem áfatartalommal szerepel.
2) Hibák megelőzése és javítása
A NAV visszamenőleg nem módosítja a „Rendben, figyelmeztetéssel” státuszú adatszolgáltatásokat.
A hibás adatszolgáltatást a jövőre vonatkozóan szükséges elkerülni az alábbi lépésekkel:
- Áfakulcsok ellenőrzése
Törzsadatok/Áfa kulcsok
menüben a NAV30 ÁFA érték
oszlopban az 1-es pontban felsorolt áfa típusoknál az ÁFA kulcsa
érték 0 legyen.
- Amennyiben nem 0 ez az érték, azaz van Áfa tartalom adott típusoknál, akkor javítani szükséges. A már felhasznált kulcs módosítása nem lehetséges, a
Megjegyzés
mezőben például: „NE HASZNÁLD!” felszólítás helyezhető el, majd a helyes kulccsal az adott áfa típust újra fel kell venni az eredeti megnevezéstől valamivel eltérő ÁFA megnevezése, feltüntetése bizonylaton
névvel. (A ProgramTECH MOST számos előnyeként a korábban igen, a jövőben nem használatos Áfa inaktívvá tehető és ezzel számlázáskor vagy tételadat megadásakor az nem kerül felajánlásra!)
- Közösségi vevői adatok ellenőrzése
Törzsadatok/Ügyfelek
felületen a táblázatban csak az Adószám
oszlop szerepel, Közösségi adószám
oszlop nincs. Ezért partnerenként a Törzsadatok/Ügyfelek/Módosítás
útvonalon lehetséges meggyőződni arról, hogy az Adószám
mező üres és az EU
mező a szintaktikailag is helyes közösségi adószámmal ki van töltve, például DE123456789, országelőtaggal, szóköz nélkül. (A ProgramTECH MOST-ban a közösségi adószám már táblázatban is látható, így nem partnerenként szükség ellenőrizni.)
- Segédletek és dokumentáció
- Adatbeviteli hibák kiküszöbölése – Felhasználói dokumentáció 6.5 fejezet, 15. oldal:
link
- Áfa kulcsok – Felhasználói dokumentáció 5.7 fejezet, 9. oldal:
link
- Közösségi értékesítés (GYIK):
link
- OSS – közösségi magánszemély részére történő értékesítés:
link
- NAV Online Számla felület
A NAV Online Számla felület felől is meggyőződhetünk arról, hogy érinti-e a céget a szigorítás vagy sem. A problémás számlák szűrése: NAV Online Számla felületre belpéssel Számlák/Adatszolgáltatások → Számlák státusza: „Rendben figyelmeztetéssel” → Szűrés → Részletek. A bal oldali első elemre kattintva olvasható a figyelmeztetés oka.
Nem minden WARN hibát kell javítani, csak a szigorítással érintetteket.
Teljes hibajegyzék:
GitHub – discussions/1144
3) Jelenlegi nem DONE státuszú számlák kezelése
3.1 „...” státuszú számlák
Az ok jellemzően hibás vevői adószám vagy országadat. A javítás menete:
- A legkorábbi „...” számla megkeresése a
Bizonylat műveletek
menüben, a dátumszűrővel és a NAV Online Számla invoiceStatus
szerinti rendezéssel (oszlop nevére kattintással rendeződik a táblázat az oszlop értékei abc sorba rendezésével).
- Az adott számla
NAV Online számla / Aktuális számla státusza / NAV Online státusz
megnyitása, majd a message
oszlopban olvasható a hiba oka.
- A számla kiválasztásának megtartásával a tábla alsó gombsorán az
Ügyféladatlap
-on javítható a hibás vevőadat. Adott vevő további "..." számlája esetén is meg kell erősíteni az adat változást a Rendben
gomb megnyomásával az ügyfél adatlapon már helyesen megjelenő adat ellenére.
- Az összes „...” számla előbbiek szerinti javítása után a NAV Online számla menüben az
Összes nyitott számla státuszának frissítése
funkcióval a NAV xml újraképződik a helyes adatokkal és beküldésre kerül.
Részletes leírás:
ProgramTECH hírlevél
3.2 ABORTED státuszú számlák
Az ABORTED státusz gyakran hamis pozitív, mivel a számla valójában DONE, csak az információ nem érkezett vissza. Javítás csak az alábbi esetekben szükséges:
- Az adatszolgáltatás nem található a NAV felületen → hibaelhárítás után a program újra beküldi az XML-t.
- A számla fenn van, de helyesbítő vagy érvénytelenítő számla is tartozik hozzá → javítás szükséges a
GYIK 61 szerint.