Kérjen ingyenes szoftverbemutatót és kapjon választ kérdéseire azonnal.



  

Távsegítség

Bemutató kérése

Elérhetőség

+36 94 900 025 | H-P 08:00-17:00 | E-maile-mail | Képernyő megosztása, távsegítséghez program letöltése.Távsegítség
Rendeléseket és a befizetéseket minden nap 0-24, azonnal automatikusan feldolgozunk!
Hírek
ProgramTECH MOST új verzió: 2.7.9

2024-10-11
ProgramTECH MOST új verzió: 2.7.8

2024-08-30
Árváltozás tájékoztató

2023-12-29
Összes hír
Gyakori kérdések
Számlázó programok összehasonlítása
Számlázó Program és Házipénztár Program frissítése
Összes gyakori kérdés
Letöltés Windows
MOST Ügyvitel
Számlázó Program és Házipénztár Program
Letöltés Android
MOST-mobil Ügyvitel
Ügyfél értékelés:
0
Cégünk már
0
éve stabilan a piacon.

Összes gyakori kérdés

Számlázó programok összehasonlítása

Javasolt

MOST - Számlázó Program Modul

Korszerű, minden tekintetben a mai elvárásoknak megfelelő számlázó program. Alkalmas egygépes, helyi hálózatos és internetes működésre is. A szoftverhez számos kiegészítő modul vásárolható. Így egy induló vállalkozás részére ideális választás, hiszen alacsony díjért cserébe kap egy minden akkori igényét kielégítő szoftvert. Ahogy a vállalkozás növekszik, úgy a modulok bevezetésével fokozatosan bővíthető a szoftver, sőt az egygépes felhasználástól az internetes számlázás is elérhető. Mindezt úgy, hogy a megszokott alkalmazásokat nem kell kidobni, nem kell új rendszereket megtanulni és az adatok is végig egy rendszerben elérhetőek. Ez a termékünk cégünk zászlós hajója. Folyamatosan újabb és újabb szolgáltatások érhetőek el, beleértve a mobil technológiákat is.

Számlázó és Házipénztár Program

Ez a program évek óta elérhető, jól karbantartott, bevált és nagyon sok ügyfelünk használja szerte az országban. Ez a számlázó program remekül használható egygépes és helyi hálózatos környezetben egyaránt. Alkalmas gyakorlatilag korlátlan számú díjbekérő, szállítólevél és számla kiállítására bármilyen pénznemben. A tétel és ügyféltörzs szintén korlátozás mentes. A szállítólevél, díjbekérő és számlák készülhetnek angol, német, olasz, román és szlovák nyelven. A program alkalmas csak számlázási feladatok ellátására vagy a számlázás és házipénztár funkciók együtt is használhatóak. A kiállított készpénzes számlák értéke automatikusan ráterhelődik a beállított házipénztárra. A párhuzamos adatrögzítések így feleslegesek, nap végén csak a zárást kell kinyomtatni.

Csak a MOST programban elérhető funkciók

  • Számla küldése emailben
  • Elektronikus számla kiállítása
  • Webes elérhetőség
  • Mobil alkalmazás
  • Több telephely kezelése
  • Teljeskörű webáruház szinkron
  • Modulos bővíthetőség
  • Intenzív fejlesztés, rendszeresen új funkciók
A fenti lista korántsem teljes, csupán a legtöbb ügyfelünk számára fontosabb paramétereket tartalmazza.

Az alábbiakban a Számlázó Program és Házépénztár Program-al kapcsolatos gyakori kérdések olvashatóak.

1. Van-e NAV (APEH) engedélye a Számlázó Program és Házipénztár Programnak?

Az ilyen típusú Számlázó Program és Házipénztár Programokat nem kell az NAV-al engedélyeztetni, azonban meg kell felelni bizonyos szabályoknak. Ez részben a gyártó és értékesítő, részben a felhasználó feladata. A részletekről olvassa weboldalunkon is publikált hírlevelet a 2014.júliusától életbe lépett adóazonosításra való alkalmassá tételről.

2. Be kell-e jelentenem a NAV-ban (APEH-ben), hogy a kézi számlázás helyett számítógépes számlázást végzek?

Három nyilvántartást is érint a számlázás. Egyrészt, a Számlázó Program és Házipénztár Program használata, az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény 96.§ 3.-ik bekezdésében foglaltak szerint szigorú elszámolású nyomtatványnak minősül, ezért annak használatba vételéről, (indítás dátuma, számla sorszám, stb.) nyilvántartásáról a felhasználónak gondoskodnia kell! Másrészt a 23/2014 NGM rendelet szerint a felhasználónak erre rendszeresített adatlapon 204. októbertől le kell jelentenie bizonyos adatokat a szoftverről. Harmadrészt, a felhasználói Útmutató meg kell őriznie a számlák megőrzési idejével azonos ideig. A két utóbbi kötelezettségről olvassa hírlevelünket.

3. Használhatok-e egy időben számítógépes és kézi számlázást?

Igen.

4. Mit kell tennem ha a nyomtatóból nem jött ki a számla vagy egyszerűen elveszett?

Számla másolat - vagy bármely más bizonylatnak a másolata a Bizonylat műveletek menüpontból nyomtatható. Számla esetében ha a Fájl / Beállítások / Egyebek fülön a példányok megkülönböztetése ki volt kapcsolva a számla írásakor akkor SZÁMLA, egyéb esetben SZÁMLA MÁSOLAT kerül nyomtatásra.

7.7.4-nél régebbi szoftverek esetében:
Sajnos jogszabály háttér miatt nem megengedett az, hogy a Számlázó Program és Házipénztár Program egy kinyomtatott számlát még egyszer kinyomtasson. Ilyenkor számlamásolatot kell nyomtatni a hiányzó számláról (Munka / Bizonylat műveletek menüpont és Nyomtatás gomb), arra kézzel ráírni a hiány okát, dátum és aláírás. Ezután az elveszett számlát érvényteleníteni. Végezetül a számlát újra el kell készíteni. Természetesen minden sorszámú számlának meg kell lennie.

5. Milyen gyakran kell fizetni a Számlázó Program és Házipénztár Program használatáért?

A Számlázó Program és Házipénztár Program megvásárlásának napjától számítva Önnek egy éven át semmit nem kell fizetnie. Az egy éves licenszidőszak alatt jogszabályi változás esetén tudja frissíteni a Számlázó Program és Házipénztár Programot. A jogszabályi frissítéseken túl számos egyéb kiegészítés is kerülhet a Számlázó Program és Házipénztár Programba, amit Ön szintén díjtalanul használhat a frissítés lehívásával. Lejárat előtt e-mailben értesítést, illetve a program megnyitáskor figyelmeztetést kap. A hosszabbítást kezdeményezheti az emailben küldött bekérő alapján vagy a program figyelmeztető üzenetén. Ha Ön nem vásárolja meg a következő 1 évre szóló licenszet, akkor a program tovább nem működik, kivezetése az 50-es GYIK szerint történhet. Szüneteltetést követően is megújítható a Megrendelés aloldalon. Ebben az esetben is folytatólagos maradhat a számlasorszámozása.

6. Hogyan rendelhetem meg a Számlázó Program és Házipénztár Programot?

A megrendelés weboldalon keresztül lehetséges. A megrendelés kitöltése után Ön e-mailt kap a további teendőkkel kapcsolatban. Az e-mail minden szükséges adatot és információt tartalmaz. Befizetésének megérkezése után azonnal elküldjük az aktiváló kódot, valamint pár napon belül a számlát és a NAV (APEH) nyilatkozatot is eljuttatjuk Önhöz.

7. Mit tegyek, ha a megrendelés kitöltésekor hibásan adtam meg az e-mail címem vagy bármely más adatot?

A felvitt rendelések módosítására nincs lehetőség, egyszerűen vigyen fel új rendelést a helyes adatokkal. Arra viszont figyeljen, hogy banki utalásnál a helyes adatokat tartalmazó rendelés visszaigazolásban található sorszámot írja a közlemény rovatba. Ellenkező esetben a számla és az aktiváló kód a hibás adatokkal fog elkészülni.

8. Mi az aktiváló kód?

A Számlázó Program és Házipénztár Program demó változata szabadon letölthető és kipróbálható. A korlátozás a "rendes" változathoz képest csupán annyi, hogy a számlán a kiállító nevénél Példa Kft. felirat látható. Ezt csak a termék megvásárlása és aktiválásával lehet megszüntetni. Az aktiváló kód megrendelés és fizetés után e-mailben vagy CD-n áll rendelkezésre. Az aktiváló kód egy 25 karakterből álló betűket és számokat tartalmazó karaktersorozat. Alapvetően a Számlázó Program és Házipénztár Program illegális felhasználását hivatott megakadályozni.

9. Mi történik ha elveszik az aktiváló kód?

Természetesen nem kell újra megvásárolni a Számlázó Program és Házipénztár Programot! Egyszerűen csak küldjön egy e-mailt a cég nevével és postafordultával ingyenesen kap újra elküldjük az aktiváló kódot.

10. Van e különbség a demó és a megvásárolt Számlázó Program és Házipénztár Program között?

Nincs. Megvásárlás után nem kell újratelepíteni a Számlázó Program és Házipénztár Programot. Mindössze az aktiváló kódot kell megadni a Fájl/Felhasználó adatai menüpontban. Ezzel a művelettel az összes addig felvitt adat törlődik, az Ön választása szerint.

11. Mit kell tennem, ha a Számlázó Program és Házipénztár Programot egy számítógépről át szeretném tenni egy másikra, vagy újra szeretném telepíteni a Windowst?

Mindkét esetben az eljárás azonos, lásd következő, 12-es GYIK pont.

12. Hány alkalommal telepíthetem újra a Számlázó Program és Házipénztár Programot?

Korlátlan alkalommal, semmilyen ellenőrzés vagy számlálás nem történik. Természetesen egy időben a Számlázó Program és Házipénztár Program csak annyi példányban lehet telepítve, amennyire a licensze szól. Az Újratelepítés lépései működő környezetből:

  1. Az eredeti környezetben mentse adatbázisát a Fájl / Adatbázis mentése menüben, majd küldje és nevezze el azt egyértelműen visszakereshető helyre, illetve módon.
  2. Amennyiben releváns (vonatkozik válalkozására is a kötelezettség), lehetőség van a NAV Online kapcsolódási adatok mentésére is a Fájl / NAV Online számla beállítások adatai / Beállítások mentése menün.
  3. Az eredeti programot az eredeti környezetben (gépen) távolítsa el a Windows erre szolgáló eszközével, majd törölje a mappát is a licenszszerződésnek és a számlázási szabályoknak való megfelelés értelmében.
  4. Az új környezetben (gépen) telepítse a programot a weboldalról.
  5. Töltse be a demo programba az 1.-es illetve a 2-es pontokból származó mentést a Fájl / Adatbázis visszatöltése illetve a Fájl / NAV Online számla beállítások adatai / Beállítások visszatöltése menükben.
  6. Ezzel visszaáll éles programja, a bizonylatait ellenőrizheti is a Számla/Szállító / Bizonylat műveletek menüben.
  7. Előfordulhat, hogy bizonyos beállításokat ( például a Fájl / Beállítások / Nyomtatás fülön a nyomtatót) ismét meg kell adni a program számára.

Gép meghibásodása esetére, azaz, ha például a programot nem tudja elindítani, vagy adatvesztést tapasztal, az újratelepítés lépéseit a 24-es GYIK alapján kell elvégezni.

13. Mit tegyek, ha tönkrement vagy elveszett az a számítógép, amin a Számlázó Program és Házipénztár Programot használtam? Mi lesz az addig felrögzített számlákkal?

Ha Ön minden adatot elveszített és nincs mentése, amit visszatölthetne, akkor a Számlázó Program és Házipénztár Program újratelepítése és az aktiváló kód megadása után a Fájl/Beállítások menüpontban az Egyebek fülön állítsa be az első számla sorszámát a kinyomtatott számlák szerint következő sorszámra. Természetesen az ügyfél és tétel adatokat sajnos újra fel kell rögzíteni.

14. Hogyan nyomtathatok számlamásolatot fájlba, hogy elküldhessem e-mailben?

Számla (szállítólevél, díjbekérő) .pdf formátumban kerül elmentésre, majd egy következő lépésben emailhez csatolható. Beállítások: Fájl/Beállítások/Nyomtatás fülön pdf programot választunk ki nyomtatóként és kikapcsoljuk a Számlák eredeti és másodpéldányának megkülönböztetése tulajdonságot a Fájl/Beállítások/Egyebek fülön. (A ProgramTECH MOST-ban ez egy lépésben működik közvetlenül rögzítéskor vevőnek automatikusan emailezésre, saját példány automatikusan fizikai nyomtatóra kerül.)

Ezzel a saját pélány is fájlba készül el, ezért azt külön nyomtatni szükséges.

A számla utólag is kiküldhető: a Számla/Szállító / Bizonylat műveletek menüpont alatt kikeressük, majd a bal alsó sarok Nyomtat/néz funkcióján megjelenő dialógusban létrejön a bizonylatot tartalmazó .pdf fájl, melyet emailezhetünk. Hogy papíralapú számla emailes/letöltéses küldése szabályos-e vagy csak korlátozásokkal az, arról a Számla,nyugta kibocsátásának alapvető szabályairól szóló információs füzetek ad aktuális felvilágosítást.

15. Hogyan készíthetek előleg számlát?

Ha például az adott szolgáltatás vagy termék teljes értéke nettó 10.000 Ft, és arról 2.000 Ft nettó előleget szeretne számlázni, akkor a következő képpen járjon el. Készítsen egy új számlát az adott tétellel 2.000 Ft értékben. A fejlécben válassza ki az Előleg számla kitételt (a NAV adatszolgáltatás export fájl követelménye). A számlán vagy a számlatétel alatt, vagy pedig a bizonylatzáró szövegben továbbra is tüntesse fel, hogy a fenti összeg előleg. A szövegben hivatkozhat szerződésre, illetve a teljes árat is megjelölheti. Végelszámoláskor az új bizonylat felületen válassza ki az ügyfelet és a Végszámla kitételt. Ekkor a program felajánlja z ügyfélhez tartozó nyitott előlegszámlák sorszámát. Kiválasztással a számlára felkerül minuszban az előleg értéke, tételmegnevezésben utalva a az előlegszámla sorszámára. A számlán rögzítse a 10.000 Ft-os tételt, azaz a teljes tranzakciót. A Számlázó Program és Házipénztár Program 8.000 Ft fizetendőt fog kinyomtatni. A számlákon így minden dokumentált és követhető. Ezzel a kiállítással a NAV-os xml fájlok is a megfelelő tartalommal készülnek el.

16. Futtathatok e egy gépen több cégre Számlázó Program és Házipénztár Programot?

Igen. Cégenként külön-külön megrendelés és aktiválókód szükséges. A rendelési űrlapon érdemes az alapértelmezett P-től eltérő számlasorszám előtagot választani, eltérőt minden további licenszhez. A második (vagy harmadik...) Számlázó Program és Házipénztár Program telepítése előtt a jelenlegi Számlázó Program és Házipénztár Program ikont nevezze át az adott cégre. Futtassa a telepítő programot, de ne a program által felkínált könyvtárba telepítse, hanem egy másikba. Egy időben mindig csak az egyik Számlázó Program és Házipénztár Programot használja! A fejlécben mindig látható az aktuális cég neve.

17. Hol lehet beállítani vállalkozásom bankszámla adatait?

A vállalkozása bankszámla számait a Számlázó Program és Házipénztár Program Törzsadatok / Pénznemek menüpontban lehet beállítani. Ez azért van így, mert így akár minden pénznemhez másik bankszámla számot lehet megadni. A Számlázó Program és Házipénztár Program mindig azt a bankszámla számot fogja a számla fejlécében kinyomtatni amelyik pénznem a számlán éppen szerepel.

18. Milyen gyakran kell (ha kell) biztonsági mentést készíteni?

Természetesen kell készíteni biztonsági mentést! Egy esetleges adatvesztés nem csupán Önnek kellemetlen, de akár ellenőrzési vonzata is lehet. A Számlázó Program és Házipénztár Program minden módosítás után felülírja adatbázisát, de biztonsági mentést készítése a Felhasználó feladata. A mentést a program Fájl / Adatbázis mentése menüpontjából kell indítani. A célkönyvtárat visszakereshető módon egyértelműen kell megadni. Fontos tudni, hogy a számítógép meghibásodása esetén mind az éles és a mentett adatállomány is elveszhet. Ezért javasolt külső adattárolóra (CD, másik számítógép, felhős tárhely, stb...) rendszeresen mentéseket készíteni. Mentés készítése újratelepítés vagy másik számítógépre való költözést megelőzően is szükséges.

A programból nem csak egész adatbázist, hanem egyéb fájlokat is ki lehet venni és akár menteni, ezek célja azonban nem az adatvesztés megelőzése (részletesen erről a GYIK 50 és 57 pontokban írunk).

ProgramTECH MOST Számlázó rendszerünk keretében két megoldást is választhat adatai megőrzésére:

  • automatizálható a felhasználó által kiválasztott tárhelyre történő mentés, vagy/és
  • lehetséges távoli adat tárolást választani. Ezzel
    számla adatai felhőben lesznek elérhetők, azok adatbiztonságáról és elérhetőségéről a szolgáltató gondoskodik.

19. Tételek importálása nem sikerül, mindig elakadok.

A tételek importálása a Számlázó Program és Házipénztár Programba a táblázatos felületeken található Import gombon lehetséges. Például Törzsadatok / Ügyfelek vagy Számla /Szállító / Tételek és készlet adatok menük táblázata alatti gombsoron. Ahogy az Import gomb tájékoztat az adatok forrása tabulátorral tagolt szöveges állomány - .csv kiterjesztésű fájl. Fontos az adatszerkezet megtartása, azaz az adatok sorrendjének pontosan azonosnak kell lennie, mint amit a Számlázó Program és Házipénztár Program vár. Ugyanilyen fontos az is, hogy az adatmezők tabulátor karakterrel legyenek elválasztva. Egy ilyen fájlt létrehozni egyszerűen a Számlázó Program és Házipénztár programmal lehetséges, mégpedig az export funkcióval (leírása 43. GYIK pont). Az adatok szerkesztését célszerű a táblázatkezelőben elvégezni és csak a végén menteni el az adatokat tabulátorral elválasztott .csv -be. Részletes ajánlás a forrás fájl formai és tartalmi előkészítéséről a MOST oldalán olvasható.

20. Nyomtatáskor lefagy a Számlázó Program, nem nyomtat.

A nyomtatás jellemzően akkor fagy le vagy nem működik, ha a Számlázó Program és Házipénztár Programban olyan nyomtató van beállítva, amely már nem elérhető (régi, már nem használt nyomtató vagy hálózati printer amely már nem elérhető). A hiba kijavítása érdekében ellenőrizze, hogy a Windowsban milyen nyomtatók vannak telepítve, illetve melyik az alapértelmezett. Utána lépjen be a Számlázó Program és Házipénztár Programba és ellenőrizze (File / Verzió ellenőrzése menüpontban), hogy aktuális verziót használ e? Ha nem frissítsen! Ezután lépjen be a Számlázó Program és Házipénztár Program File/Beállítások menübe és győződjön meg a helyes nyomtató beállításokról. Javasolt a Mindig a Windows alapértelmezett nyomtatót bejelölni, ez a leggyorsabb módja a bizonylatok (Számla, szállítólevél, bevételi pénztárbizonylat, díjbekérő / proforma) nyomtatásának.

21. Hogyan lehet elérni vagy letiltani az 5 Ft-os kerekítést?

A kerekítési különbözet vagyoni előnynek vagy hátránynak nem minősül, arról bizonylat kiállítása, illetve annak bizonylaton történő feltüntetése nem kötelező. Ugyanakkor, ha a számla olyan fizetési móddal lett kiállítva amelynek az 'Azonnali kifizetés pénztárba' tulajdonsága be van kapcsolva (Törzsadatok / Fizetési módok), akkor a Számlázó Program és Házipénztár Program az ÁFA összesítés alatt kinyomtatja a készpénzben fizetendő összeget 5 forintra kerekítve. Az ilyen számlák azonnal kifizetett státuszt vesznek fel.

22. A Számlázó Program és Házipénztár Program számla vagy szállítólevél készítése közben nem kínálja fel a beállított egységárat. Miért?

Abban az esetben ha a Fájl/ Beállítások menüben be van jelölve az utolsó eladási ár kikeresése opció, akkor nem kínálja fel a tételhez beállított árat, hanem az utolsó eladás árat kínálja fel a számlázó program. Ha sosem volt még számlázva az adott tétel, akkor ez mindig nulla.

23. Megváltozott az adószámom, hogyan írhatom át?

A Számlázó Program és Házipénztár Program a felhasználó adószámát titkosított formában a saját adatbázisában tárolja. Ezzel biztosítja azt, hogy a Számlázó Program és Házipénztár Programot csak azok használhassák, akik azt megvásárolták. Ha az Ön adószáma székhely vagy vállalkozási forma (EVA, áfakör) változás miatt megváltozott, akkor lépjen be a Fájl/Felhasználó adatok menüpontba és írja át adatait. Az adószám első nyolc karakterének kivételével minden cégadat változtatható. Az adószáma törzsszám része viszont nem módosítható, a számla kiállításra jogosító licensz nem adható/írható át más entitású adózóra. Új licenszet szükséges beszerezni az új entitású gazdálkodó szervezet számára, mely kezdeményezhető a megrendelés formán. Az új licensz aktiválásakor úgy is beüzemelheti az új vállakozás számlázóját, hogy megmaradjanak a régi adószámhoz tartozó számlák is az adatbázisban. Az új licensz megérkezésekor a régi vállalkozáshoz tartozó eredeti programot megnyitja(1) és a Fájl /Felhasználó adtai - Aktiválás / Aktiválás gombon az új kódot bemásolja (2) ÉS az Opcióknál Terméklicensz hosszabbítás vagy.... lehetőséget választja (3).

24. Tönkrement a számítógépem, illetve újratelepítéskor letörlődött a Számlázó Program és Házipénztár Program. Hogyan nyerhetem vissza az adataimat?

A számlázó rendszer két komponensből áll: program és adatok. A program bármikor elérhető, demo verziója letölthető weboldalunkról. Az adatbázis a felhasználó hatásköre, megőrzése/visszakeresése az ő lehetősége. A 18-as GYIK szerint végzett rendszeres biztonsági mentéssel érdemes gondoskodni az adatok visszaállíthatóságáról. A demo programba visszatöltött adatbázissal helyreállítható a számlázó rendszer.

  1. A demo letöltése
    • A Számlázó Program és Házipénztár Program telepítője letölthető weboldalunkról. A telepítő program soha nem ír felül adatbázist (eltávolításkor pedig nem törli, az a számítógépen marad, a neve szamlazo.mdb).
  2. Az adatbázis visszakeresése
    • A Számlázó Program és Házipénztár Program adatait a szamlazo.mdb fájlban tárolja. Ez a file (alapértelmezésben) a C:\ProgramTECH\Számlázó Program (korábban C:\Programfiles\ProgramTECH\Számlázó Program) könyvtárban van. Mielőtt bármit tenne, ellenőrizze ezt a fájlt és annak módosítási dátumát, melynek alapján felmérhető a várható adattartalom. A fájlt másolja és visszakereshetően mentse el, pl. Asztalra.
    • Ha Ön készített korábban adatmentést a Számlázó Program és Házipénztár Program adatairól (Fájl/ Adatok mentése menüpontban), akkor azt is visszatöltheti, adattartalmát ellenőrziheti.
    • A Windows a virtuális mappában tartja a feldolgozás alatt álló fájlokat, azaz az utolsó számlát is tartalmazó számlázó adatbázis egy ideig az app data mappában van.
    • A számos opció miatt javasolt a számítógépen pl. a C meghajtón fájlkeresést indítani (Windows Fájlkezelő jobb felső sarok Keresés mező) a "szamlazo.mdb" névre. Minden egyes felsorolt fájlt visszakereshetően el kell menteni, majd egyesével ellenőrizni majd az új telepítésben az adattartalmat.
  3. Az adatbázisok adattartalmának ellenőrzése
    • Fájl / Adatbázis visszatöltése -> Számla/Szállító / Bizonylatműveletek almenüben ellenőrizze tartalmazza-e az adatbázis az utolsó számlát is.
  4. Ha nincs meg az aktuális adatbázis (azaz az utolsó számla, számlák hiányoznak, egy korábbi mentésből származó adatbázist talált)
    • Ez esetben az eredeti számlázó környezet visszaállítására nincs lehetőség. Az adatbázis a továbbiakban két célt szolgál: 1)az új környezetbe való visszatöltésével az ügyfél és tételtörzs továbbra is használható, 2) a fájl archiválásával NAV adatexport nyerhető az 50. GYIK 1-es és 3-as pontjai szerint.
    • Telepítés után töltse vissza az adatbázist. Szüksége lesz az aktiváló kódra amit a szoftver rendelésekor emailben kapott. Az aktiváló kód E-mailben vagy telefonon újra elkérhető az adószám megjelölésével, az aktiváló kódot 24 órán belül elküldjük. Az aktiválás a Fájl /Felhasználó adatai -> Aktiválás menü "Aktiválás" gombján felbukkanó ablakban történik. A kód bemásolásával egyidejűleg ugyanebben az ablakban válassza az "Opciók"-nál az ,,Újraindítás...." lehetőséget. Ezzel a számlaadatok törlődnek (az archivált másolatban érvényes licensz esetén továbbra is elérhetőek maradnak), de az ügyfél és a tételadatok az új adatbázisban is elérhetőek lesznek.
    • Az első számla sorszámát be kell állítani a könyvelés szerint következő számla sorszámra a Fájl /Beállítások menü Egyebek fülén.
    • A NAV adatszolgáltatás funkció értelemszerűen csak az adatbázisban megtalálható számlákra futtatható, azaz egy esetleges ellenőrzés során nem tudja teljesíteni a kérést az adatvesztést megelőző időszakra/sorszámtartományra. Ugyanakkor adatvesztés esetére nem rendelkezik a a számlarendelet, mely a NAV adatszolgáltatást előírja (23/2014 NGM). Egy jegyzőkönyvet az adatvesztés tényéről készítsen, mely egy esetleges ellenőrzéskor magyarázattal szolgálhat a korlátozott adatszolgáltatásra.
  5. Ha nem található adatbázis
    • Ez esetben az eredeti számlázó környezet visszaállítására nincs lehetőség.
    • Telepítés után szüksége lesz az aktiváló kódra, amit a szoftver rendelésekor emailben kapott. Az aktiváló kód E-mailben vagy telefonon újra elkérhető az adószám megjelölésével, az aktiváló kódot 24 órán belül elküldjük. Az aktiválás a Fájl /Felhasználó adatai -> Aktiválás menü "Aktiválás" gombján felbukkanó ablakban történik.
    • Az első számla sorszámát be kell állítani a könyvelés szerint következő számla sorszámra a Fájl /Beállítások menü Egyebek fülén.
    • A NAV adatszolgáltatás funkcióban generálható adatexport fájl csak számlák jelenlétében lenne generálható, azaz egy esetleges ellenőrzés során nem tudja teljesíteni a kérést az adatvesztés miatt. Ugyanakkor adatvesztés esetére nem rendelkezik a a számlarendelet, mely a NAV adatszolgáltatást előírja (23/2014 NGM). Egy jegyzőkönyvet az adatvesztés tényéről készítsen, mely egy esetleges ellenőrzéskor magyarázattal szolgálhat arra, hogy adott időszakra nem tud adatexportot adni.
  6. A NAV Online adatkapcsolat helyreállítása
    • Van NAV-os kapcsolata a számlázó programomnak? kérdésre ad választ a 60. GYIK
    • Ha nincs kapcsolat, az eredeti környezetben meg kell kísérelni megkeresni a konfigurációs fájlt (program telepítési mappában: ProgramTECH\szamlazo_program\NAV_ONLINE_SZAMLA_30\OnlineSzamla.config), mely visszatölthető A Fájl / NAV Online számla bejelentkezés adatai / Adatok visszatöltése menün.
    • Ha nem férhető hozzá ez a fájl, egyéb helyről kell visszakeresni és újra beírni/másolni az adatokat az 59. GYIK szerint.

25. Frissítettem a Számlázó Program és Házipénztár Programot és eltuntek az adataim. Mit tehetek?

Fontos tudni, hogy a Számlázó Program és Házipénztár Program telepítő programja soha nem ír felül és nem töröl adatállományokat, tehát adatvesztést a program telepítésével és / vagy eltávolításával nem lehet előidézni. Kizárólag csak a program futásához szükséges fájlokat (dll, exe, ocx) cseréli le a telepítő, ha az szükséges. Ha Ön a Számlázó Program és Házipénztár Program telepítőjének futtatása után azt tapasztalja, hogy adatai eltűntek, az azért van, mert Ön a telepítés / frissítés során nem a régi (aktuális) könyvtárat választotta ki célnak. A 7.2-nél régebbi telepítők a C:\Program Files\Számlázó Program könyvtárba dolgoztak. A 7.2-nél újabb telepítők (jelenleg letölthető) a C:ProgramTECH\Számlázó Program könyvtárat használják. A hiba kijavítható, ha a telepítőt újra futtatja és ügyel a helyes könyvtár kiválasztására. Megj.: Abban az esetben ha Ön a Számlázó Program és Házipénztár Program fájl menüjében található frissítést használja, akkor mindig a megfelelő könyvtárban történik a frissítés. További információ: Számlázó Program és Házipénztár Program frissítési útmutató

26. Windows Vistát vagy Windows 7-et használok és a Számlázó Program és Házipénztár Program frissítése nem működik, a hibaüzenet 'Path/File access error'. Mi a megoldás?

A Windows Vista és Windos 7 alapértelmezésben nem engedélyezi, hogy a Program Files könyvtárban a programfájlokat egy program lecserélje. Ha Ön Windows Vistán futtatja a Számlázó Program és Házipénztár Program Fájl/Új verzió ellenőrzése és frissítés menüpontot, akkor a következő hibaüzenetet kapja: Path/File access error. Két megoldás létezik: (1) nem a Program Files könyvtár alá telepíti a programot, (2) engedélyezi a fájlok cseréjét ebben a könyvtárban. Ehhez kattintson jobb egérgombbal a Számlázó Program könyvtárra és válassza a Tulajdonságok menüpontot, majd a Biztonság fület, majd kattintson a Szerkesztés gombra. A Csoport felhasználó neve listában keresse meg és jelölje ki azt a felhasználót vagy csoportot akinek a frissítés lehetőségét engedélyezni szeretné majd a Felhasználók engedélyei listában jelölje be a Módosítást. Ezután Ok-val zárja be az ablakokat. Abban az esetben, ha minden fenti beállítást elvégzett és ellenőrzött, de a frissítés mégsem működik, akkor telepítse újra a Számlázó Program és Házipénztár Programot.

27. A Számlázó Program és Házipénztár Program induláskor hibás vagy sérült adatállományra hivatkozik és nem indul el.

Minden sikeres számla készítés után kérdés nélkül automatikusan készül egy adatbázis mentés a C:\programtech_szamlazo_program_adatmentes_?.mdb nevu fájlba (a ? jel helyén az Ön adószáma). Másolja be ezt a fájlt a Számlázó Program és Házipénztár Program könyvtárba szamlazo.mdb néven. Másolás elott ez utóbbi fájlt nevezze át, vagy felülírás előtt készítsen másolatot.

28. A program nem jól számolja a naptári napokat. A a mai naphoz, 03.21.-hez képest a 45 naptári nap fizetési határidő 05.05 lenne. Nyomtatás után már 35napra, 04.27-re módosult valahogy.

A program számlaszerkesztő felületén (Számla/Szállító -> Új bizonylat készítése) a fejlécben napok számában vagy dátummal megadhatjuk (Fizetési határdiő nap/dátum) a fizetési határidőt. Azt, hogy a napok számával megadott határidőt mitől számolja a porgram szintén a fejlécben a Teljesítés, a Kelt és a Fizetési határidő... feliratoktól jobbra elhelyezkedő rádiógomb választásával határozhatjuk meg. A rádiógombok felett tartott kurzor hatására a programfelületen meg is jelenik a felbukkanó súgó:

  • Fizetési határidő számítása a teljesítés napjától történjen,
  • Fizetési határidő számítása a kelt napjától történjen,
  • A számla folyamatos szolgáltatást tartalmaz, a teljesítés dátuma legyen azonos a fizetési határidővel.
A kérdésben leírt helyzetben feltételezhetően a kelttől átkattintották a teljesítés dátumától történő határidő számításra a programot. A program a kiválasztott számítási módot a következőkben alapértelmezettként kezeli, azaz a követekző számlához is ezt ajánlja fel.

29. Véletlenül rögzítettem egy számlát a következő hónapra és most a program nem enged mai dátummal számlázni.

A program nem engedélyez egy már létező vagy felvitel alatt álló (hálózatos környezetben) számla keltjénél korábbi dátumra számlát kiállítani. Abban az esetben ha Ön rögzített egy számlát téves kelt dátummal, akkor a Bizonylatműveletek menüpontban kell ezt a számlát érvényteleníteni (7.3-as verziótól felfelé).

30. Készítettem egy adatbázis mentést, de nem tudom megnyitni, mert jelszót kér. Mi a jelszó?

Az adatok tárolása a szamlazo.mdb nevű (Microsoft Access) fájlban történik. A Számlázó Program és Házipénztár Program Fájl / Adatok mentése menüpontban készített biztonsági mentés gyakorlatilag ennek a fájlnak a másolata. A szamlazo.mdb jelszóval védett fájl, ugyanezért a készített adatmentés is jelszóval védett lesz. Ez a jelszó nem nyilvános, de Önnek erre a jelszóra nincs is szüksége! Ha szeretné megnyitni az adatmentést, akkor telepítse a szoftvert egy másik könyvtárba majd töltse be az adatbázis mentést.

31. A könyvelőnk RLB 60 programmal könyvel. Látom, hogy a számlázó program kompatibilis ezzel. A mi cégünk az alap programot használja. Hogyan tudnánk használni mi is az RLB megoldást úgy, hogy a már meglévő adatok ne vesszenek el?

Az adatátadás/átvétel funkciók a 2-es és 3-as csomagokban találhatóak meg. Ha Ön az egyes csomaggal rendelkezik, akkor az egyes és a kettes csomag árkülönbözetének kifizetésével lehetséges a magasabb csomagra váltás. Az adatok természetesen nem vesznek, a számlázás és a munka folyamatos. Megrendelés feladásához kattintson a következő linkre és válassza a bővítés 1-ről 2-es csomagra opciót:
http://www.programtech.hu/index.php?menu=megrendeles

32. Mi az a díjbekérő (proforma) számla?

A díjbekérő (proforma) számla nem számla, ezért az nem is szigorú számadású bizonylat. ÁFA visszaigénylésére, illetve költség elszámolására sem alkalmas. A díjbekérő (proforma) számla célja tájékoztatni az ügyfelet a pontos fizetési kondíciókról. Abban az esetben, ha az ügyfél a díjbekérő (proforma) számla alapján fizetett, akkor a rendes számlát ki kell állítani és az ügyfélhez eljuttatni.

33. A Számlázó Programban hol lehet beállítani azt, hogy VTSZ/SZJ számot nyomtasson vagy ne nyomtasson a számlára?

A VTSZ/SZJ szám feltüntetése vagy elrejtése a bizonylatokon (szállítólevél, számla, díjbekérő / proforma) beállítható. A Beállítás elvégzéséhez lépjen be a Számlázó Program Fájl / Beállítások menüpontba majd az Egyebek fülön keresse meg a VTSZ/SZJ mező használatának mellőzése opciót. Abban az esetben ha a VTSZ/SZJ szám ki van kapcsolva, akkor bizonylat rögzítésekor az adatot nem kéri be a program, a bizonylaton (szállítólevél, díjbekérő / proforma, számla) pedig elhagyja annak nyomtatását.

34. Hogyan lehet számlát érvényteleníteni (sztornózni)?

Abban az esetben ha a számla rögzítése és ezzel (rendes működés esetén) nyomtatása is megtörtént, akkor nem lehetséges a számla semmilyen tartalmának módosítása, számla javítása vagy számla törlése. Ez nem a számlázó program hiányossága, ezt jogszabály akadályozza meg. A rontott számlát érvényteleníteni kell (stornózni), majd új számlát kell kiállítani. A számla érvénytelenítése (sztornózása) a Bizonylat műveletek menüpont alatt lehetséges. Keresse meg a hibás számlát, kattintson a táblázat sorára majd a jobb alsó sarokban kattintson az Érvénytelenít feliratú gombra. A számlázó program elkészít a választott számlával azonos tartalmú, de ellentétes előjelű (negatív) számlát az aktuális dátummal.

35. Mit kell tennem annak érdekében, hogy a bevételi pénztárbizonylaton a bizonylatot kiállító neve ne Rendszergazda legyen?

Kérem lépjen be a Törzsadatok / Felhasználók menüpontba és hozzon létre új felhasználót a szükséges névvel. Ezután a Törzsadatok / Pénztár alapadatok menüpontban kattintson az érintett pénztárra majd nyomja meg a Módosítás gombot. A pénztár felelősöknél jelölje be azokat a felhasználókat akik a pénztárral kapcsolatban kiadási vagy bevételi pénztárbizonylatot készíthetnek.

36. Átutalásos fizetési módot választottam a számla rögzítésekor, de a számlázó program mégis kifizetettre állította, miért?

A Számlázó Program és Házipénztár program bármilyen elnevezésű fizetési módot képes kezelni. A fizetési módok a Törzsadatok / Fizetési módok menüpontban állíthatóak be. A fizetési mód kijelölése után kattintson a Módosítás gombra, a megjelenő dialógusban beállítható, hogy a számla ezzel a fizetési móddal a pénztárba lesz kifizetve azonnal vagy sem.

37. Megújítottam a Számlázó Program és Házipénztár Program licenszét, de a program továbbra is azt jelzi, hogy a licensz lejárt.

A 7.7.9 (2014.07.22.) vagy annál magasabb verziószámú programok és internetkapcsolattal rendelkező számítógépen futtatás esetén egy programba való ki-, majd belépést követően a licensz automatikusan megújításra kerül. Ahogy írjuk az aktiváló levélben, ez esetben semmit nem kell tenni. Ha a a két feltétel egyike nem adott, akkor az aktiválást el kell végezni. Mint minden nagyobb művelet előtt érdemes egy Fájl/Adatbázis mentése menüben adatbázismentést végezni(1) annak ellenére, hogy visszatöltésre nem lesz szükség, majd frissíteni (2). Ezt követően a Fájl /Felhasználó adtai - Aktiválás / Aktiválásgombon az új kódot bemásolja (3) és az Opcióknál a Terméklicensz hosszabbítás vagy.... lehetőséget választja (4). A szoftver frissítésről itt olvashat részletesen: Számlázó Program és Házipénztár Program frissítési útmutató.

38. Honnét lehet tudni, hogy mikor jár le a licensz szerződés?

Kérjük lépjen be a Számlázó Program és Házipénztár programba. Válassza a Súgó / Névjegy menüpontot. A megjelenő ablakban tájékozódhat a lejárat pontos napjáról.

39. Visszatöltöttem korábbi adatmentésemet a Fájl / Adatok visszatöltése menüpontban és ezután újra a régi alacsonyabb csomagom lett, nem elérhetőek a házipénztár program funkciói.

A megvásárolt csomaghoz tartozó termék aktiváló kód az adatbázisban van tárolva. Ezért ha Ön visszatölt egy korábbi Számlázó Program és Házipénztár Program adatmentést, akkor a mentéskor érvényes termék aktiváló kód is visszatöltődik. A megoldás az, hogy az utolsó aktiváló kódot újra be kell másolni a Fájl / Felhasználó adatai menüpont alatt.

40. Működik e a Számlázó Program és Házipénztár Program olyan számítógépen ahol nincs internet kapcsolat?

Igen, működik! A termék telepítése és aktiválása sincs internet kapcsolathoz kötve. A telepítő program (másik, internet kapcsolattal rendelkező) számítógépen letölthető és pendrive-on vagy CD-n a célszámítógépre átmásolható. Továbbá lehetősége van +CD-vel változat rendelésére is! A frissítések telepítése internet nélkül is lehetséges, ehhez szintén a frissen letöltött telepítő programot kell futtatni.

41. Megoldható-e hogy a sorkedvezménynél ne csak a módosított árat tüntesse fel a számlán hanem az eredeti árat és a kedvezmény mértékét is? Ugyanis ha nem látszik akkor a vevő nem tud a kedvezményről, mintha nem is adtam volna.

A számlára felvihető kedvezmény sor "kézzel" és a fejlécadatok mellett (felül) található opciókkal automatikusan. Ez esetben szerepel a számlán az Ön termékének a neve, nettó egységára (pl.1000 Ft), majd alatta külön sorban a Kedvezmény 10% (pl.), nettó -100 Ft, a számla végösszege pedig nettó 900 Ft lesz. A másik lehetőség, hogy a tétel megjegyzés mezőbe beírja, a kedvezmény mértékét és okát.

42. Mit tegyek, hogy kifizetett átutalásos számláim a programban is teljesítettként jelenjenek meg?

A Számla-szállító / Bizonylat műveletek menüpont alatt Kifizetés állapota / Kifizetetlen vagy Összes szűréssel kilistázott számláknál a bal alsó mezőben feltüntetett Teljesítés feliratra kattintva a kijelölt számla állapotát teljesítettre változtathatjuk. A kifizetés számla készítésekor automatikusan kifizetettre állítódik, ha a Törzsadatok / Fizetési módok menüben az adott fizetési módot megfelelően beállítja.

43. Hogyan másolhatok adatokat a számlázóból Excel táblázatba?

A Számlázó Program és Házipénztár Program minden a képernyőn megjelenő táblázata exportálható külső fájlba. Ennek segítségével biztosított, hogy a számlázóban gyűjtött adatok felhasználhatóak legyenek egyéb ügyviteli feladatok ellátására is. Az exportált fájlok formátuma .xls, .csv vagy .txt lehet, melyeket minden táblázatkezelő szoftver be tud olvasni. A táblázat kezelő szoftver segítségével bármilyen kimuatás vagy lista készíthető. Az adatok exportálásához nem kell mást tenni, mint a kérdéses táblázatot a számlázóban megjeleníteni, majd a Fájl / Táblázat adatait fájlba menüpontot kiválasztani és követni a program képernyőn megjelenő utasításait. Ezután a létrehozott fájlt be töltése Microsoft Excel 2000 táblázatkezelőben az Adatok / Külső adatok átvétele / Szövegfájl beolvasása menüpontban lehetséges. Ugyanez a funkció az Open Office 3.3-as változatában a Fájl / Megnyitás menüpontban érhető el.

Amennyiben .xls formátum választásával hibaüzentet kap, válassza a .csv formátumot. Ennek fentiek szerinti beolvasásakor a szövegfájlok exportálása dialógusban meg szükséges határozni a fájl szerkezetét (pl. mezőelválasztó legyen "Tab", stb.) szerkesztésre megnyitás előtt. Ha .xls-hez hasonlóan automatikus megnyitását várjuk, akkor az operációs rendszeren a következő beállítást kell előzetesen elvégezni: Vezérlőpult -> Óra, nyelv és terület -> Régió -> Dátum-, idő- és számformátumok módosítása -> Számok -> Listaelválasztó mezőt írjuk át a "/t" kifejezésre.

44. Hogyan tüntethető fel nem HUF-os számlán az árfolyam?

Új bizonylat (számla) készítése menüben alul középen beírható az árfolyam. Ha a számlának van adó tartalma, akkor kell nyomtatni a számlára árfolyam szerinti a forint értékét is. Abban az esetben ha az Ön számlájának az ÁFA tartalma nulla, de mégis szeretné a számlának a végösszegét forintban is megjeleníteni, akkor a Fájl / Beállítások / Egyebek menüpont alatt ez bekapcsolható.

45. A számlázó programot tudom-e a cégem két külön telephelyén is használni?

A ProgramTECH Számlázó Program és Házipénztár Program 2-es csomagja működik hálózatban. A hálózat alatt elsősorban helyi (LAN) hálózatot kell érteni. Ugyanakkor fontos tudni, hogy ma már az internet kapcsolat sebessége és a kapcsolódó technológiák (VPN) lehetővé teszik az internetes használatot is. Ez utóbbi beállításához ezt támogató hálózati eszközökre és hálózati ismeretekkel rendelkező szakemberre van szüksége. Nem túl gyakori (napi egy-két számla) számlázás esetén megoldás lehet távoli asztal alkalmazása is. A hálózatos üzemmód beállítása lépéseit olvassa a Felhasználói útmutató azonos című fejezetében.

46. Webáruházban feladott rendelés tételeinek kiszámlázása esetén a számlán más adatok jelennek meg ment amit a webáruház adminisztrációs felületén látok. Miért?

Annak eldöntése, hogy adatátadás esetén a hiba a küldő (webáruház, Joomla, Virtuemart, MeMax, stb.) vagy a fogadó ProgramTECH Számlázó Program és Házipénztár Programban van e rendkívül egyszerű. A számlázó programban beállított Interface elérhetősége fülön beállított linket másolja a böngésző címsorába, a végére pedig írja be a kérdéses rendelés sorszámát, valahogy így:
http://www.programtech.hu/szamlazo_program_exportdemo.php?hiv_szam=123
A megjelenő oldalon könnyedén kiolvasható, hogy az adatokat küldő szoftver pontosan mit is ad át a számlázó programnak. Ha az adatok már itt rosszak, akkor a számlázó program azt nem tudja kijavítani. Abban az esetben, ha az adatok itt még rendben vannak, akkor a számlázó programban van a hiba, amely lehet egyszerű beállítási probléma is. Ez utóbbi esetekben tudunk segíteni, csak küldje el a webáruházhoz tartozó illesztő pontos címét.

47. Hibásan töltöttem ki egy számlát. Hogyan tudok a Számlázó és Házipénztár programmal módosító/helyesbítő számlát kiállítani?

Rontott számlát érvénytelenítésen (az online adatszolgáltatás szabályai között szerepel, hogy stronózást kizárólag akkor alkalmazzunk, ha az ügylet meghiúsult vagy a vevő adószámát rontottuk el az eredeti számlán) kívül helyesbítéssel korrigálhatunk. Menete:

  • Nyissunk egy új számlát a Számla/Szállító / Új bizonylat készítése menüben és
  • válasszuk ki a vevőt
  • nyomjuk meg a Másolás gombot, majd
  • válasszuk ki a helyesbítendő számla sorszámát.
  • Ezzel a program behúzza az eredeti számla tartalmát, mely bármely elemében szerkeszthető. Azaz a javítást ekkor lehet elvégezni pl. befogadó székhelycíme vagy cégneve, tétel egységára stb. korrigálásával.
  • A Bizonylat záró fülön be kell írni
    • az eredeti számla sorszámát és
    • meg kell nevezni a helyesbítés okát
    • fel kell tüntetni a "helyesbítő számla" kifejezést

Helyesbítés a fejlécadatokban
Mivel a számlán számlatételnek lennie kell, ezért a tételsorokat behúzza a program akkor is, ha csak a számlafejlécben kell javítani és a módosítás tételt nem érint. Ebben az esetben a tételeket ismételten fel kell vinni negatív mennyiségben vagy egységárral, hogy 0 fizetendő végösszeggel szülessen meg a számla, azaz, hogy az eredeti bizonylat Áfa tekintetében ne módosuljon.

Helyesbítés tételadatban
Elegendő az érintett tételt a számlán hagyni az eredeti számlához képest ellentétes előjellel, majd azt még egyszer felvenni a szükséges módosítással, pl megfelelő mennyiségben vagy egységárral. A többi tétel törölhető.

Ha a számla a későbbiekben további helyesbítést igényel, akkor

  • mindig az eredeti számlát válasszuk ki helyesbítendő számlaként (ne pedig a helyesbített számlát);
  • a program ismét az eredeti számla tételeit fogja behúzni, azaz ezeket úgy szükséges szerkeszteni, hogy az a számlalánc összes számlája figyelembe vételével feleljen meg a valós helyzetnek, mert a program ezt nem kontrollálja;
  • helyesbített számlaláncot stornózni nem lehet, ezt egy további helyesbítéssel vagy független számlában lehet elvégezni.

48. Mit kell tennem a számlázó program NAV felé történő bejelentésekor?

A számlázóprogramokat nem kell 2021.01.04-től be-, iiletve kijelenteni, a kötelezettséget előíró 23/2014 NGM módosításban ez már nem szerepel.
A 23/2014 NGM rendelet szerinti felhasználói bejelentési kötelezettség keretében a NAV oldaláról elérhető SZAMLAZO nevű formanyomtatványon a számlázó programot a beüzemeléstől számított 1 hónapon belül be kell jelenteni. A használatból kivont számlázó programra ugyanez vonatkozik. A következő adatokat kéri a formanyomtatvány:

  • A program neve: Programtech Számlázó Program
  • (A program azonosítója: kitöltése nem kötelező, nem javasoljuk feltüntetését, a számlán és az aktiváló emailben szerepel)
  • Saját fejlesztésű program: Nem
  • A fejlesztő neve és adószáma: Programtech Kft., 14319813-2-18
  • Az értékesítő neve és adószáma: a program vásárlásról készült számlán a kibocsátó adatai alatt
  • Beszerzés időpontja: a számla fizetési határideje
  • Használatba vétel időpontja: értelemszerűen a felhasználás kezdete

49. Hogy lehet kikapcsolni a szállítólevélnél az árazást, mert nem szeretnénk ezeket feltüntetni.

A Számla/Szállító / Bizonylat műveletek -> Szállítólevélen legyen kinyomtatva az ár opció kattintásával kikapcsolható az ár szállítólevélen való feltüntetése.

50. A program használatát abbahagyom, mert áttérek a ProgramTECH MOST-ra. Mi a tenni való?

  1. A licenszszerződés és az ÁSZF szerint a program a licenszidőszakon belül használható. A licensz kifutásával a program menüelemek inaktívvá válnak. Ezért
    • Ha a programban képzett adatokkal tovább kíván rendelkezni, az utolsó számla kiállítását követően a még érvényes licenszű programból a számlaadatokat, ügyféllistát, termékek/szolgáltatások törzset az adott lista felületén a Táblázat adatai mentése excel vagy szöveges fájlba ikonon keresztül exportálni kell. Ezáltal mind emberi szemmel, mind külső programok által olvashatók, kezelhetők maradnak. Kifutás előtt az utolsó 30 napban a program minden megnyitáskor jelzi ezt, visszaszámol.
    • Arra az esetre, ha a jövőben van esély a szervezet újraindítására és a program újraüzememlésére, érdemes a szoftver egész adatbázisáról egy mentést készíteni a Fájl/Adatbázis mentése menüben.
    • A számlák megőrzése papíralapú számlák esetén a fizikai számlák megőrzését jelenti, mely nem azonos a számlázó program felületen történő hozzáféréssel. Amennyiben a programon belül szeretné továbbra is számla és egyéb adatait elérni, a licensz meghosszabbításával ezt megteheti.
  2. A szigorú számadásban zárja le a sorszámsorozatot (könyvelője segítségével).
  3. A számlák adóigazgatási igazolásra való alkalmasságát meghatározó 23/2014 NGM rendelet kívánja meg
    • a felhasználói útmutató elmentését (archiválása=adathordozóra letöltése, a megőrzési határidőig terjedő olvashatóság biztosításával) a Súgó / Olvass el! almenüből még aktív licensz esetén, vagy a weboldalról,
    • a program használata befejezésének a SZAMLAZO nyomtatványon való lejelentését a 48. GYIK pontban leírtak alapján.
    • Archiválni lehet - bár nem követelmény - az adóhatósági ellenőrzési adatexport gombon kinyerhető számlaexport .xml fájlt is a 2016.01.01-i és az ezt követő keltezésű számlák esetén.
    • A szoftverrel történő számlázás bemutatására kérhetik egy esetleges hatósági ellenőrzéskor, melyre alkalmas a demo verzió, mely lejárt licensz esetében is, mint bárki számára bármikor letölthető.

51. Milyen beállításokkal használjam a NAV záradékot és van-e további beállítási kötelezettségem az adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás funkció megfelelő működtetéséhez?

Nem lehet általános választ adni erre a kérdésre. Anyagainkkal segítjük a kérdés megválaszolásában. Első általunk biztosított forrás a tájékozódásban a Az adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás funkció beüzemelése című cikk, különös figyelemmel a táblázatos részre. Itt felsorolásra kerültek azon számlázási helyzetek, melyeket speciális beállításokkal kezelni kell, hogy a megfelelő adatexport .xml fájlt lehessen képezni. A Felhasználói Útmutató is tárgyalja a 7. fejezetben a lehetséges beállításokat és a GYIK rovat is kereshető a "NAV adatszolgáltatás" vagy "adatexport" kifejezésekre.

52. Miért nem indul el az adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás funkció?

Régi, elavult Windows XP-t futtató számítógépek esetében előfordul, hogy a Fájl / Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás funkció menüpontra kattintva nem történik semmi. Ez azért van, mert számos komponens hiányzik vagy nem naprakész a régi Windows XP számítógépen. Megoldás: összes elérhető Windows XP frissítés telepítése és/vagy ezen telepítő program futtatása: dotNetFx40_Full_setup.exe.

53. Hogyan jelezzem KATA és alanyi adómentes jogállásom a Programtech Számlázó Programban, hogy az adóhatósági ellenőrzési adatszolgátatásban is megjelenjen?

A KATA, KIVA adózási formát "kisadózó" kitétellel szövegesen meg kell jeleníteni a számlákon: állandó bizonylatzáró szövegben (Törzsadatok/Bizonylatzáró szövegek), vagy a Fájl/Felhasználó adatai/ Tevékenység/egyébb mező-ben javasolt feltüntetni. A NAV adatszolgáltatások xml megképzéshez pedig a Fájl /Felhasználó adatai ablakban a Kisadózó jelölőnégyzetet is ki kell választani.

Ugyanígy kell eljárni a "pénzforglami elszámolás" feltüntetésével és kiválasztásával pénzforgalmi elszámolású szervezet esetén.

Ha a 2022. szeptember 01-el életbelépő változásokkal a KATA adózási formát már nem használná,
a kitétel szöveges és jelölőnégyzetes eltávolítása a fent megadott menüpontokban a szöveg törlésével, majd mentéssel, illetve a pipa eltávolításával oldható meg.

54. Romániai szabályok miatt mennyiség kimutatásra is szüksége van ügyfelünknek (könyvelőiroda vagyunk) a számlaösszesítéskor. Hol találok ilyet a programban?

A Számla/Szállító / Bizonylat tételeinek megtekintése -> Részletes adatháló tartalmazza a számlák egyéb adatai mellett a tétel mennyiségét is. Az adatháló a Fájl / Táblázat adatait fájlba almenün exportálható.

55. Szükséges a számlázó programban valami beállítást elvégezni év elején?

A ProgramTECH Számlázó Program és Házipénztár Program évvégéhez köthető extra karbantartást vagy egyéb tevékenységet nem igényel. A felhasználókat az új évben az aktuális számlázást érintő adózási törvények változása mellett - melyet minden évben külön hírként tárgyalunk - elsősorban az új évszám megjelenítése és/vagy az év eleji 1-es számla sorszámozás kérdése foglalkoztatja. Ez utóbbiakban jogszabály nem köti a vállalkozást. Szervezeti szintű döntés, hogy az évváltás megjelenik-e a sorszámozásban vagy nem, folyamatosan növekszik tovább a sorszám, vagy új sorozatot indítanak.

  1. A számlák folyamatos sorszámozása választása esetén nincs tennivaló.
  2. Év eleji 1-es számlasorszám és az évszám megjelenítése a számla sorszámozásban
    • Ha Ön a számlák folyamatos sorszámozása alapbeállítást választotta beüzemeléskor és ezen szeretne oly módon változtatni, hogy a sorszámozás évente újra induljon, akkor januárjában az első számla kiállítása előtt erre lehetősége nyílik. Az új évben az első számla kiállítását megelőzően a Fájl / Beállítások / Egyebek menü \"Bizonylatok sorszáma évente 1-ről ind...\" opció aktívvá válik és pipálással bekapcsolható, hogy a számlasorszám minden évben 1-ről induljon. Ezzel a választással az évszám utolsó két helyiértéke is megjelenítésre kerül a sorszámban az betű előtagot követő kezdő karakterként. A sorszám így épül fel: P17000001.
    • Az évi első számla rögzítését követően ezzel a lehetőséggel már nem lehet élni, az opció újra inaktívvá válik.
    • Ha Ön a Fájl / Beállítások / Egyebek menü \"Bizonylatok sorszáma évente 1-ről ind...\" opciót választotta korábban vagy jelen újévtől, az évváltás beálltával a sorszám előtagjában automatikusan 16-ról 17-re vált és a számozás is 1-ről indul újra. Így szigorú számadásba veendők a múlt évi és az új sorszámok!

56. Szeretném, ha év elején 1-es sorszámmal indíthatnám a számlázást. Van lehetőség ilyen jellegű évváltásra a ProgramTECH Számlázó Program és Házipénztár Programban?

A számlasorszámozás évenkénti automatikus újraindítását a Fájl/Beállítások/Egyebek fülön lehet elvégezni. A funkció bekapcsolásához pipálja be a 'Bizonylatok sorszáma évente 1-ről induljon.' jelölőnégyzetet. Ezt az opciót csak akkor lehet aktiválni, ha az adott évben még nem készült egyetlen számla sem! Az Új bizonylat készítése ablak is legyen zárva, megkezdett számla "Mégsem" gombbal legyen eldobva. Azonos számlasorszámok kiküszöbölésére a számla sorszámába a mindenkori évszám utolsó két jegye is bekerül. 2018-ban az első számla sorszáma így alakul: P18000001. Figyelem: A számla szigorú számadású bizonylat. A beállított számlasorszámok kezdő és befejező dátum plusz sorszám tartományainak nyilvántartásáról a felhasználónak gondoskodnia kell! Amennyiben korábbi évben is ezt az opciót használta, a számlák sorszáma automatikusan vált az új évszámra és 1-sel indul (GYIK 55).

57. Hogyan oszthatom meg a könyvelővel a számlázó programban felvitt számlák adatait?

  1. Számla/Szállító / Bizonylat műveletek menüben listázhatók a számlaadatok. Ezt a lista exportálható .xls, .csv, .txt formátumban a menüből a Fájl/Táblázat adatait fájlba menü kattintásával felbukkanó ablakban elvégezhető mentéssel.
  2. A program minden számláról készít egy .xml fájlt, a 2016.01.01-től kötelező NAV adatexport funkción, a Fájl / Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás menün.
  3. A 2-es csomagtól az RLB illetve Hessyn könyvelőprogramok irányába lehet egyszerre a könyvelőprogramba importálható fájlt kivenni.

58. Honnan tudom, hogy bement-e a számla a NAV-hoz?

A program a számla rögzítéskor jelzi, hogy NAV Online rendszerbe adatbeküldés... történik, majd rögzítést követően NAV státusz: DONE. A Számla/Szállító / Bizonylat műveletek táblázat NAV Online Számla TransactionID, illetve NAV Online számlaInvoiceStatus mezőkben azonosító karaktersor illetve a DONE kifejezés jelzi a sikeres adatszolgáltatást. A vállalkozás NAV online oldalán a Számlák / Adatszolgáltatások menüben is megjelenik a számlaadat.

Ha a NAV Online Számla TransactionID, és/vagy a NAV Online számlaInvoiceStatus oszlopokban "..." van, akkor a szolgáltatás nem futott le. A művelet a Számla/Szállító / Bizonylat műveletek / NAV Online számla menü / Összes nyitott számla státuszának frissítése funkción ismételhető, akár többszöri indítással. Ha továbbra sem jó, hibakeresés az 60., 59., 62. GYIK pontok szerint.

Ha a NAV Online számlaInvoiceStatus oszlopban ABORTED státuszt látunk, az ok felderítése, illetve javítás a 61. GYIK szerint.

59. Hogyan állítom be a programot, hogy tudja az online adatszolgáltatást?

A Fájl / NAV Online számla bejelentkezés adatai / Beállítás almenüben. Bővebben a beállításról a nav-online-szamla-technikai-felhasznalo-beallitas oldalon írunk.

60. Honnan tudom, hogy van-e NAV-os kapcsolata a számlázó programomnak?

A Fájl / NAV Online számla bejelentkezés adatai / Ellenőrzés almenüben.

Ha ...HIBÁS... választ kapok, akkor hibakeresés az 59. és 62. GYIK pont szerint.

61. ABORTED státuszú számlák kezelése

  1. Bizonyosodjon meg arról, hogy az ABORTED oka: ,,A megadott számla sorszámmal már történt adatszolgáltatás". A hiba konkrétumai a Számla/Szállító / Bizonylat műveletek / NAV Online számla menüben a számla kiválasztása után kattintandó Aktuális számlastátusza / Aktuális NAV státusz fülön a message elnevezésű oszlopban. A táblázat sormagassága állítható a keretre helyezett kurzorral, így válik láthatóvá teljesen egy-egy cella szövege.
  2. Meg kell keresni a NAV oldalon az adott sorszámú számla adatszolgáltatását (minden egyes próbálkozásról készül adatsor, tehát nem az ABORTED, hanem a sikeresen befogadott sorról van szó) és technikai érvényteleníteni: bejelentkezés a NAV online oldalra->Számlák /Kimenő számlák->adott időszak kiválasztása és Szűrés->az időszak számlái számlasorszám szerinti rendezése->adott számla sor kiválasztása->Részletek->Technika iérvénytelenítés; majd ennek a jóváhagyása a Nyilatkozatok / Adatszolgáltatás érvénytelenítése->adott számla kiválasztása->Érvénytelenítés elfogadása nyomvonalakon.
  3. Technikai érvényteleníteni a programban: a Számla/Szállító / Bizonylat műveletek / NAV Online számla menüben a számla kiválasztása után kattintandó Aktuális számlastátusza / Aktuális NAV státusz fülön a piros feliraton.
  4. Újraküldés: A technikai érvénytelenítéseket követően az Számla/Szállító / Bizonylat műveletek / NAVOnline számla / Összes nyitott státuszú számla frissítése menün kezdeményezhető az újraküldés.
  5. Amennyiben stornózta a hibaesemény bekövetkeztekor az ABORTED számlát, az érvénytelenített számla is ABORTED státuszt kap. Ennek a javítása eltér a fentiektől: kizárólg a programban kell technikai érvényteleníteni, majd az újraküldést kezdeményezni.

62. Honnan tudom, hogy nem megy a NAV és hogyan számlázhatok ilyenkor?

Ha számlázáskor az adószám lekérdezés sikertelenségére utaló, vagy a ...kérés üres választ adott vissza...vagy ...a távoli kiszolgáló nem érhető el... jellegű hibaüzenet érkezik, nagy valószínűséggel a NAV online adatszolgáltatásra szolgáló rendszerével van probléma. A rendszerhiba nem feltételenül jelenik meg a program adatkapcsolatot ellenőrző funkcióján, illetve a NAV oldalra látogatva sem tapasztalunk semmi rendkívülit (general error visszajelzés esetleg).

A számla ebben az esetben is rögzíthető. Nyomtatás előtt a program megkérdezi, hogy az adatszolgáltatás meghiúsulása ellenére is szándékozik-e a Felhasználó kinyomtatni a számlát. A nem teljesített adatszolgáltatás a Számla/Szállító / Bizonylat műveletek táblázat NAV Online Számla TransactionID oszlopában ...-ként jelentkezik.

Mind nyomtatás választása, mind elvetése esetén egy későbbi időpontban - az Áfa tv. 10. melléklet szerint NAV oldali hiba esetén annak helyreállását követő 48 órán belül - az adatszolgáltatást el kell végezni: a számlázó program Számla/Szállító / Bizonylat műveletek menüjébe lépéssel a program figyelmeztető üzenete elfogadásával vagy ugyanitt a NAV Online számla / Összes nyitott számla státuszának frissítése funkción. Eredeti számla ekkor is nyomtatható a Bizonylat műveletek / Nyomtat/Néz gombon. Az adatszolgáltatás sikerességét ellenőrizni szükséges.

63. A számítógép meghibásodása miatt nem tudom megnyitni a programot és onnan a GYIK 12 szerint kivenni a NAV Online számla adatszolgáltatás technikai felhasználó adatait. Hogyan adhatom meg újratelepítéskor?

  1. Belép a vállalkozás adatszolgáltatás felületére (https://onlineszamla.nav.gov.hu) Bejelentkezés ->ügyfélkapus belépés / Felhasználók menü / technikai felhasználó sora kiválasztása / és a Részletek felületről kimásolja bejelentkező nevet, aláírókulcsot és cserekulcsot, valamint megad egy új jelszót a Módosítás->Jelszó módosítása gombon.
  2. Bemásolja az adatokat a számlázó programba a Fájl / Nav Online Számla bejelentkezési adatai / Beállítás menüpontban, részletesen az itt leírtak szerint: https://programtech.hu/index.php?menu=nav-online-szamla-technikai-felhasznalo-beallitas


Az oldal sütiket használ, az oldal böngészésével Ön elfogadja ezt.RendbenRészletek

Hírlevél feliratkozás

A hírlevélre feliratkozva értesül a ProgramTECH szoftverek legújabb frissítéseiről, az ügyvitel digitális innovációiról, iparági szabványokról és jogszabályi változásokról.

Termékek


Szolgáltatások


Kapcsolat


Megrendelés